آگاهی و اطلاع نسبت به قوانین، یکی از وظایف اصلی و اساسی هر فرد است. قوانین و مقررات ثبتی یکی از قوانین مهم و درعینحال پیچیدهی حقوقی هستند که تسلط به آن ضروری و مستلزم کسب تجربهی علمی است؛ به عبارت دیگر به صِرف مطالعهی این قوانین و مقررات نمیتوان ادعای تجربهی قوانین ثبتی را نمود، گاه در عمل به مقررات مذکور، مسائل و مواردی اتفاق میافتد که در هیچیک از قوانین پیشبینی نگردیده بود و به همین دلیل در زمانهای گذشته رویههای مختلفی در ادارات ثبت، در اجرای موضوعی واحد وجود داشت که بهتدریج با اصلاح آییننامهها و صدور دستورالعملها و بخشنامههای مختلف سعی در حل این مشکلات و یکنواخت کردن رویهها در موضوعات واحد شد و به نظر میرسد که سازمان ثبت یکی از سازمانهای نادری باشد که دارای مجموعهای از بخشنامههای ثبتی است که توسط خود سازمان و در سالهای اخیر توسط افرادی جمعآوری و تدوین گردیده است، لذا در این مقاله سعی شده است تا در بررسی و شرح مراحل مختلف عملیات مربوط به حقوق ثبت، علاوهبر توضیح مواد قانون و آییننامه، تاحدودی به موضوع بخشنامهها و دستورالعملهای مربوطه اشاره نماییم.
ثبت در لغت به معنای قرار دادن، برجای بودن، استواری، پایداری، نگاشتن در دفتر و یادداشت کردن است و در کلمات مرکبی چون ثبت نام، ثبت احوال، ثبت اسم تجاری، ثبت اسناد، ثبت املاک، ثبت شرکتها و … در معانی مناسب با هریک بهکار رفته است.
در اصطلاح: مجموعهای از اعمال اداری-حقوقی که طی آن رسما ایجاد، تغییر، زوال و انتقال حقی را در دفاتر ویژه، اوراق و فهرستهایی یادداشت و اعلام میکنند.
مبنای ثبت املاک و نوشتن اسناد را میتوان به زبان، رواج خط و کتابت در جوامع مختلف بشری دانست، اما به تحقیق، نمیتوان گفت که ثبت اسناد و املاک و تعهدات، منجزاً از چه زمانی آغاز شده است.
خداوند در سورهی بقره آیهی ۲۸۲ میفرماید: ای کسانی که ایمان آوردید، اگر وامی به یکدیگر تا سرآمد معینی دادید، آن را بنویسید و باید نویسندهای میان شما به عدالت بنویسد. آیهی مذکور بهصراحت به تنظیم سند و تنظیمکننده و شرایط مربوط به آن اشاره دارد.
همانطور که ذکر شد، در اصطلاح، مجموعهی اعمال اداری- حقوقی است که طی آن، رسما ایجاد، تغییر، زوال و انتقال حقی را در دفاتر ویژه، اوراق و فهرستهایی یادداشت و اعلام میکنند و بدین ترتیب حقوق ثبت، مجموعهی قواعدی است که اعمال فوق را تحت نظم درآورده و بر آنها حاکم است و دانش حقوق ثبت، آگاهی بر آن قواعد و بررسی و تحلیل و تبیین آنهاست. مراد از حقوق ثبت اسناد و املاک، مجموع قوانین و مقررات مربوط به ثبت اسناد و املاک است و منظور از ثبت، نوشتن قراردادها و معاملات و چگونگی ثبت املاک در دفاتر دولتی (رسمی) است. حقوق ثبت را «شبه مدنی» نامیدهاند.
حقوق ثبت خود نیز دارای انواع و شاخههایی است که در ذیل به آن اشاره میکنیم:
محتوای مواد (قانون ثبت) بین دو قطب قانون شکلی و ماهوی در حرکت است و از ترکیب این دو، مقررات ثبت پدید میآید.
با توجه به تعریف حقوق ثبت و نیز قانون ثبت اسناد و املاک مصوب ۱۳۱۰ با اصلاحات و الحاقات آن استفاده میشود که عمدهی محور و موضع ما در قانون ثبت، دو چیز است:
ثبت املاک از جنبهی حقوقی و اقتصادی، اهمیت ویژهای دارد و اکثر معاملات ثبتشده نیز مربوط به املاک و حقوق مربوط به املاک است. گرچه در قانون ثبت، در رابطه با ثبت شرکتها، نام تجاری ثبت احوال، اختراع و طرحهای صنعتی نیز مقررات ذکر شده است، اما در این مقاله از دایرهی شمول بحث ما خارج است.
مفرد آن سند است و سند اینگونه تعریف میشود که سند، عبارت است از هر نوشتهای که در مقام دعوا یا دفاع قابل استناد باشد. سند بر دو نوع است:
املاک جمع ملک است و ملک از نظر حقوق ثبت و در رابطه با ثبت املاک، عبارت است از مال غیرمنقول، البته نه بهمعنای عام آن، بلکه بهمعنای اخص آن که در عرف هم ملک و املاک نامیده میشود و فقط شامل زمین و بنای احداثی در آن است. در حقوق ثبت بررسی بار معنایی سه واژهی «مال، ملک و غیرمنقول» واجد نفع و اثر است که در ادامه مطرح میشود:
الف) قوانین، دستورالعملها و بخشنامهها
دستورالعمل و بخشنامههای گوناگونی تحت عنوان ثبت مدنظر است و در قوانین و تصویبنامهها، مدنظر واقع نشده است. برخی از این امور، بهواسطهی اهمیت و نیز تعداد تکرارشان موردتوجه و بررسی کارشناسان ادارات و سازمانهای ذیربط قرار میگیرند و راهحلهایی که در آن موارد پذیرفته میشوند، در مواردی بهصورت بخشنامه به واحدهای اجرایی ابلاغ میشوند. با آنکه این بخشنامهها و دستورالعملها، اصولا نمیتوانند از محدود حقوق و تکالیف قوانین موضوعه فراتر روند، خود از منابع قابلتوجه حقوق ثبت بهشمار میآیند. بسیاری از مقررات موضوعه ازجمله قوانین تجارت، آیین دادرسی مدنی مقررات مربوط به زمین شهری و زمین کشاورزی و غیر آنها، مواد و احکامی در زمینهی امور گوناگون ثبتی آمده است، که حائز اهمیت و توجه هستند و نیز آن دسته از مقررات بینالملل که مستقیم و غیرمستقیم در احکام ثبتی ما تأثیر داشتهاند.
ب) رویهی قضایی
ج) دکترین (نظریهی دانشمندان حقوق)
ادارات ثبت تابع وزرات دادگستری بودهاند. در قانون اصول تشکیلات عدلیه، ادارهی ثبت اسناد و املاک، یکی از ادارات وزارت عدلیه (نام سابق دادگستری) عنوان شده است و براساس مواد ۱ و ۱۴ لایحهی اصلاح قسمتی از قانون اصول تشکیلات دادگستری مصوب ۱۳۳۲، ادارات ثبت اسناد و املاک که تحت نظر مدیرکل ثبت، اداره میشده است، یکی از چهار ادارهی ثبت اسناد و املاک بوده است و رئیس آن نیز به عنوان رئیس کل و مدیر کل ثبت منصوب گردیده است. از سال ۱۳۵۲ قانون تبدیل ادارهی کل ثبت اسناد و املاک، به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بهصورت مادهی واحده با دو تبصره به شرح ذیل تصویب شده است:
تبصره ۱: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، وابسته به وزارت دادگستری است و رئیس آن، سمت معاون وزارت دادگستری را خواهد داشت.
تبصره ۲: وزارت دادگستری، تشکیلات و پستهای سازمانی ثبت اسناد و املاک را برای تأیید به سازمان امور اداری و استخدامی کشور، پیشنهاد خواهد نمود.
در حال حاضر تشکیلات ثبت در اغلب مراکز استانها بهصورت «ادارهی کل ثبت اسناد و املاک منطقه» و در شهرستانها بهصورت «ادارهی ثبت اسناد و املاک» است و در برخی از شهرهای بزرگ مانند تهران «ادارهی ثبت ناحیه» نیز تأسیس شده است.
سازمان مذکور توسط رئیس سازمان که با ابلاغ رئیس قوهی قضائیه منصوب میگردد، اداره میشود و دارای چهار پست است:
تعدادی ادارهی کل در مرکز، در معیت این معاونتها انجام وظیفه میکنند که در زیر فهرست شدهاند:
مجموع عملیاتی راجع به جمعآوری و ثبت اطلاعات پایه درخصوص املاک و همچنین تعیین حدود املاک، بهمنظور تعیین و تثبیت مالکیتها با ترسیم نقشه در یک سیستم واحد و یکپارچه با مختصات دقیق در سراسر کشور.
وظایف قانونی برخی دیگر از آنها جنبهی تخصصی ندارند و مانند آنها در سایر وزارتخانهها و سازمانها وجود دارد:
در مرکز هر استان، یک ادارهی کل که در اصطلاح «ادارهی کل ثبت استان» با ذکر نام هر استان نامیده میشود، وجود دارد. درضمن در اکثر شهرستانها یک «ادارهی ثبت» نیز زیر نظر «ادارهی کل ثبت» استان مربوطه انجام وظیفه میکند، که با توجه به ضرورت توسعهی واحدهای ثبتی، بهتدریج بر تعداد این واحدها افزوده میشود.
شاکلهی هر اداره و واحد ثبتی مشتملبر:
به لحاظ منصب و پرسنل اداری دارای منصبها و مشاغل ذیل است:
در هر حوزه از ادارهی ثبت، تعدادی دفاتر ازدواج و طلاق و دفاتر اسناد رسمی، تحت نظر ادارهی ثبت مربوطه فعالیت میکنند.